Az ultra alacsony árakra és a sűrített gyártási ciklusokra összpontosítva a fast fashion rekordtempóban új stílusokat juttat el a vásárlókhoz – és ez jelentős környezeti és társadalmi kihívásokat is jelent.
A divat szórakoztató. Különböző hangulatainkat tükröző ruhák felpróbálása, vásárlása és megtartása kielégíti a kényelem és az egyéni kifejezésmód – valamint a fogyasztás – összetett emberi igényeit.
A divat is komoly üzlet. 2023-ban a globális iparág becsült értéke 1,7 billió dollár volt.
És a világ minden tájáról több mint 300 millió ember dolgozik ruhákon valahol az értéklánc mentén. 2000-ről 2014-re a ruhagyártás megduplázódott, az egy főre jutó megvásárolt ruhadarabok száma pedig mintegy 60 százalékkal nőtt. Ez részben a fast fashion térnyerésének köszönhető.
A fast fashion kereskedők gyorsabban mozognak, mint hagyományos társaik. Ez azt jelenti, hogy tömörítik a gyártási ciklusokat, és a legfrissebb terveket készítik, így a vásárlók nemcsak bővíthetik gardróbjukat, hanem gyorsan és olcsón fel is frissíthetik azokat. A vásárlók pedig, mint kiderült, szeretik az új megjelenést: a The Business of Fashion és a McKinsey által közzétett The State of Fashion 2024 jelentés szerint 2023-ban az amerikai fogyasztók 40 százaléka és az Egyesült Királyság fogyasztóinak 26 százaléka vásárolt a Shein vagy a Temu óriásoknál. A The State of Fashion 2025 legfrissebb adatai szerint pedig a fast fashion kereskedők megszilárdították pozíciójukat az amerikai piacon: az olyan kiskereskedők, mint a Shein és a Temu, az Egyesült Államok elsődleges online divatpiacai – akár gyorsan, akár más módon.