SZOBOSZLAI „1088”

Szoboszlai Dominik (Liverpool) és Arda Güler (Real Madrid) szóváltása a magyar-török meccs után a közösségi médiában is folytatódott.

A mérkőzésen Arda Güler csendre intette Szoboszlai Dominikot, ami után a Liverpool középpályása az Instagramon egy „1088” számot tartalmazó kommenttel reagált, utalva Güler szezonbeli kevés játéklehetőségére a Real Madridban. Erre Güler úgy válaszolt, hogy „Ez a srác egy vicc”, és megjegyezte, hogy Szoboszlai próbálja meg befogni a száját.

Természetesen ez beindította a teljes médiát, a közösségi médiában pedig a komment háborút és szakértést. Tegyük hozzá, hogy nem csak Magyország a futball szakértők országa, ez mindenhol jelen van, ahol nézik a meccseket.

Érdekes, hogy még a Transfermarkt is reagált.

Ez a fajta szóváltás nem szokatlan,

különösen a zenei életben (beefelés) és a divat iparban, ami valójában hozzájárul a showbizniszhez, mivel a rivalizálás és a drámai események mindig érdeklik a rajongókat, a szurkolókat és a médiát. A focisták, különösen, főleg ha ilyen fiatalok és már sztárok, könnyen a figyelem középpontjába kerülhetnek, ha van egy kis konfliktus vagy provokáció a köztük lévő kapcsolatokban. A közösségi médiában való aktív jelenlét, ha ügyesen kezelik, még inkább hozzájárulhat ahhoz, hogy a történetek gyorsan elérjék a széles közönséget, és mindenki erről beszéljen, még tovább növelve az ismertséget és ezzel a kereskedelmi értéket. A szurkolók szeretik azokat a sportolókat, akik egyértelműen kifejezik a véleményüket, és nem hagyják magukat, ez erősítheti a karakterüket.

Ez a fajta függetlenség és karizma vonzó lehet a szponzorok és a média számára is,

mint ahogyan az is igaz lehet, hogy a szponzorok gyakran igyekeznek elkerülni a negatív, vagy ellentmondásos helyzeteket.

Természetesen, ha egy ilyen, vagy ehhez hasonló konfliktus túlzottan személyessé válik, és elveszíti a szórakoztató, sportos jellegét, akkor Szoboszlai is könnyen rossz fényben tűnhet fel, mint aki feleslegesen provokál másokat.

Összességében azt gondolom, hogy Szoboszlai személyes márkájára ugyan vegyesek lehetnek az ilyen jellegű konfliktusok, de a szurkolók, rajongók imádják, ha van valami kis feszültség a sztárok között, ami segít építeni a személyes márkájukat. Szóval

egy kis dráma és rivalizálás biztosan növelheti a hírverést,

de mindenképp ügyelni kell arra, hogy ne menjenek túl messzire.

Például Zlatan Ibrahimovic egy olyan focista, akinek a konfrontatív, provokatív stílusa jelentős része volt a személyes márkájának. Zlatan egy olyan karaktert alakított ki, aki nemcsak a pályán, hanem azon kívül is mindig figyelemfelkeltő volt. Gyakran tett erős nyilatkozatokat és provokált másokat, például rivális játékosokat, edzőket vagy akár a médiát. Az ilyen típusú viselkedés garantáltan felkelti a figyelmet és segít a márkájának építésében. Még ha sokan negatívan is reagáltak rá, nem lehetett figyelmen kívül hagyni. Ennek ellenére képes volt a közönséget és a médiát is a saját javára fordítani. A Zlatan márka erőteljes és megkülönböztető volt, így gyakran volt a címlapokon is.

Az ő esete egy kiváló példa arra, hogy a sportolói siker nemcsak a trófeák számától függhet (nem nyert VB-t, EB-t, BL-t), hanem a személyiségétől, a médiával való kapcsolattartástól és attól, hogy hogyan építi a saját imázsát. Sikere nem csupán az eredményeiben rejlik, hanem abban is, ahogyan sikerült a saját márkáját építeni és jelen lenni a sport és a show világában.

Szoboszlai karakterét, arrogáns határozottságát már fiatalabb korában egészen közelről látva – „én nem akarok senkire hasonlítani” -, esetében is elképzelhető, hogy a rivalizálások és a konfrontációk egy hasonló irányba vihetik,

ahol a személyiség és a márka erősebb szerepet kap,

mint az egyes trófeák száma, bár még fiatal, így a trófeák számával még óvatosan kell bánni. Az, hogy képes-e Zlatanhoz hasonlóan egy ilyen erős személyes márkát felépíteni, az tőle és a döntéseitől függ, de a lehetőség megvan rá, ha a sport teljesítmény mellett megfelelően használja a valódi értékeit a közönségi és klasszikus médiában.

Persze közben azt se felejtsük el, hogy ma már a sport, kiemelten a futball és a futball „hősei” a show biznisz kiemelt részei.

The Show Must Go On!

Kőszegi András )

Címkék: Arda Güler, futball, személyes márka, Szoboszlai Dominik