LUXUSBÓL VILLOGÁS?

Az autó márkák valahol útközben sokan elveszítik azt, amiért valaha szerettük őket: a karaktert, az ízlést, a mértéket. Egy BMW-hűtőrács ma már inkább világít, mint jelent.

Lefényképeztem egy új BMW-t. Pontosabban: a hűtőrácsát. LED-csíkok futnak körbe rajta, mintha egy olcsó giccses játékautó lenne, amit a Temu-n rendeltek. A technológia lenyűgöző, csak éppen nem szép. Pontosítok: nekem nagyon nem tetszik, ellenemre való. A márkák alap építő eleme a bizalom, ezért nehéz ezt elfogadnom:

A közönség figyelmét akarják, nem pedig a bizalmát.

Ahogy haladunk előre a korral, az autók egyre egyformábbak, számomra egyre rondábbak. Nem azért, mert nem tudnák jobban csinálni, hanem egyszerűen a márkák elfelejtették, mitől lesz valami időtálló. A figyelem gazdaság korában a „nézz rám” lett az új (m)érték. Minden villog, minden harsány, minden az azonnali hatásra épít. Korábban az autó és az ember között kapcsolat született. A mai korban az autó ( és talán a tulajdonosa is ) csak látszani akar. Az elegancia helyét átvette a dizájn zaja, a mérnöki racionalitást a marketingmáz. És ez nem csak a BMW-re igaz, ez egy korjelenség, ami számomra a tévutat jelenti.

Valaha a prémium minőség és a luxus a visszafogottság, a minőség és a stílus szinonimája volt. Ma sok márka inkább a figyelemért versenyez, mint az elismerésért. Amikor egy BMW hűtőrács így világít, akkor ott számomra valami nagyon elromlott. Persze tudom, Kína, a kínai piac…

A luxus mindig szólt az önuralomról is. „less is more”.  A kevesebb több volt, mert ott volt benne az érték és a magabiztosság. Ma a legtöbb márka úgy próbál „modernebb” lenni, hogy elveszíti a DNS-ét. A (m)érték helyett a túlzás, a karakter helyett a trend marad. Persze felmerülhet a kérdés, hogy a mai generációknak, társadalmaknak, autós vevőknek mi jelenti az értéket?

Eljött az idő, amikor a ragyogás fontosabb lett, mint a tartalom, de

ez a fény nem a jövőbe világít, hanem elvakít.

Pedig a jövő nem a mindent elvakító villogásban, hanem az értékben, annak jelentésében van, ahol ott van a belső márka iránytű, ami eldönti, hogy mit vállalunk fel a világnak. Ha ez elromlik, a márka elveszíti az arányérzékét. Olyan lesz, mint egy ember, aki mindent megmutat, csak önmagát nem. Aki igazán önazonos, annak a fénye belülről jön, nem a hűtőrácsból.