ÚJ IDŐK ELÉ NÉZÜNK?

Elképesztő mennyiségű, minőségű és sebességű VÁLTOZÁS történik körülöttünk, velünk. Ezért egy adott márkát csak egy adott pillanatban lévő KÖRNYEZETI, TECHNOLÓGIAI, GAZDASÁGI, TÁRSADALMI ÉS GEOPOLITIKAI környezetben tudok értelmezni. Soha nem volt még fontosabb a márkákról, a márkát körülvevő dimenziókról való gondolkodás, mint MOST!

Tényleg meg akarod változtatni a világot? A legtöbben azt állítják, hogy igen, valóban meg akarják változtatni a világot. De hogyan?

Tehát az elkövetkező években, de talán már ma is az a nagy kérdés, hogy a MÁRKÁK képesek lesznek-e ezeknek a dimenzióknak a kihívásaira releváns válaszokat adni. És vajon képesek leszünk-e mi, egyénenként is releváns válaszokat adni, és a világot valóban megváltoztatni?

1.Környezeti tényezők

Az éghajlatváltozás, a természeti erőforrások kimerülése, a fenntarthatóság iránti növekvő igény olyan kihívások, amelyeknek alapjaiban kell formálniuk a marketing- és kommunikációs szakmát. A márkáknak egyre inkább reagálniuk kell a fogyasztók ezzel kapcsolatos elvárásaira, például környezetbarát termékekkel, hiteles zöld kommunikációval, vagy karbonsemlegességi vállalásokkal.
Készen állunk-e?
Sok márka már alkalmazkodik, de általában elmondható, hogy a felkészültség szintje nagyon eltérő. Az etikus és zöld működés és marketing csak a vállalatok egy részének alapértéke. A szakma számára normává válhat a környezeti (ESG- E) szempontok stratégiai beemelése és megkövetelése.

2.Technológiai tényezők

A digitalizáció, a mesterséges intelligencia, az automatizáció, a big data új lehetőségeket nyit, miközben új etikai és működési kérdéseket is felvet. A technológia gyors fejlődése folyamatos alkalmazkodást igényel a marketing- és kommunikációs szakmától, különösen az adatvédelem, az AI által generált tartalom hitelessége, valamint az algoritmusok etikája kapcsán.
Készen állunk-e?
A szakma néhány úttörő szereplője már rendelkezik relatív kész válaszokkal, de általánosságban a felkészültség alacsony. Egy új norma lehet az AI-alapú eszközök etikus használatának szabályozása, a tartalom hitelességének védelme és az emberi kreativitás fenntartása.

3.Gazdasági tényezők

Az infláció, a globális ellátási láncok válsága, valamint az egyre nagyobb gazdasági egyenlőtlenség jelentős nyomást gyakorol a vállalatokra, a vezetőkre. A fogyasztók árérzékenyebbé váltak, a racionálisnak tűnő döntések az olcsóbb helyettesítők felé irányítják a fogyasztókat, de az erős és felelős márkák változatlanul irányadóak a fogyasztók mentális térképén.
Készen állunk-e?
A gazdasági változásokra való felkészültség vállalat- és iparág-specifikus. A márkák normái közé kerülhet a marketing és kommunikáció transzparens működése, a hitelesség, a reputáció kulcsfontosságúvá válik.

4.Társadalmi tényezők

A társadalmi igazságosság, a diverzitás, az inklúzió, valamint az etikus fogyasztás iránti elkötelezettség egyre fontosabb a vásárlók számára. A márkák értékvezéreltsége alapvető elvárás lesz.
Készen állunk-e?
Ezen a téren sok vállalat még mindig próbálja megtalálni a helyét, különösen a hiteles és nem „greenwashing” típusú kommunikáció kialakításában. A fogyasztók sok esetben állásfoglalást várnak el a márkáktól társadalmi helyzetekben, konfliktusokban. Normaként jelenhet meg az érték alapú, érték vezérelt marketing, az aktív társadalmi szerepvállalás és ennek a felelősségnek a vállalása.

5.Geopolitikai tényezők

Az átalakuló globalizált világban a geopolitikai feszültségek és a nemzetközi kereskedelem átalakulása hatással van a márkák működésére. A különböző kulturális és politikai kontextusok egyre nagyobb szerepet kapnak a marketingben.
Készen állunk-e?
A geopolitikai változások gyorsasága miatt a szakma gyakran reaktív, nem pedig proaktív. Normává válhat a kulturális érzékenység, az adaptív kampányok tervezése és a helyi közösségek figyelembevétele a globális üzenetek kialakításakor.

Tehát a kommunikációs és marketing szakma saját normái lehetnek:

  • Fenntarthatósági alapelvek: Zöld és etikus működés alapértékké tétele.
  • Technológiai etikák: AI, adatkezelés és tartalomgenerálás szabályozása.
  • Transzparencia és hitelesség: Átlátható kommunikáció minden szinten.
  • Értékalapú kommunikáció: Társadalmi és kulturális értékek hangsúlyozása.
  • Globális adaptivitás: Rugalmas, lokális sajátosságokat figyelembe vevő stratégiák.

A szakma fejlődése attól is függ, hogy ezek a normák mennyire képesek szinkronba kerülni a globális változásokkal és a fogyasztói elvárásokkal. 6+1 FONTOS MÁRKAÉPÍTÉSI TREND 2025-BEN.

A legnagyobb sikertörténetek olyan márkáktól származnak, amelyek kiállnak valamiért!

Készen áll a márkád a kihívásokra? 

Címkék: brand, ESG, kommunikáció, márka, márkaépítés, marketing